Doar 19% dintre romani economisesc pentru batranete, arata un studiu realizat de KPMG la solicitarea Asociatiei Pentru Promovarea Asigurarilor (APPA), fapt deloc surprinzator avand in vedere ca 4 din 10 romani nu detin un cont bancar (conform datelor Bancii Mondiale).
Pe langa formele clasice de economisire, precum depozitele bancare, romanii au la dispozitie si asigurarile de viata, un instrument complex care imbina atat componenta de protectie, cat si pe cea investitionala.
APPA a lansat campania de educatie financiara – „Traieste Viitorul!” sustinuta de Metropolitan Life. Scopul campaniei este de informare si educare privind resursele si instrumentele de economisire puse la dispozitia romanilor pentru pastrarea aceluiasi standard de viata la momentul retragerii acestora din activitate si in cazul intamplarii unor situatii neprevazute precum accident sau imbolnavire.
Initiativa vine in contextul in care imbatranirea populatiei este un factor ingrijorator pentru viitorul financiar al romanilor activi astazi, iar veniturile consumatorilor sunt semnificativ afectate de evenimente majore atunci cand ele intervin.
Sa-i dai sau nu bani de buzunar copilului daca te ajuta prin casa? VEZI ce recomanda specialistii
Aceste informatii sunt evidentiate de un studiu realizat de KPMG la solicitarea APPA, care ilustreaza nevoia de crestere a nivelului de educatie financiara in Romania.
„La nivel european, Romania se plaseaza pe ultimele locuri in ceea ce priveste nivelul de educatie financiara. Doar 1 din 5 adulti are o buna intelegere a conceptelor financiare. Acesta este contextul in care am demarat proiectul „Traieste Viitorul!”, cu obiectivul ambitios de a contribui la schimbarea acestei realitati, precum si la imbunatatirea relatiei pe care romanii o au cu instrumentele de economisire pe termen lung, esentiale pentru siguranta lor financiara”, a declarat Alexandru Ciuncan, secretar general al APPA.
O parte importanta din campanie este si lansarea, in luna iunie, a portalului informativ www.traiesteviitorul.ro care va reprezenta o sursa accesibila de informare cu privire la instrumentele de economisire pe termen lung.
Romanii vor fi directionati sa acceseze acest portal pentru informare printr-o campanie online, care va include, pe langa forme clasice de promovare, si experimente sociale menite sa atraga atentia asupra responsabilitatii pe care fiecare dintre noi o are fata de viitorul sau financiar.
„Am ales sa sustinem aceasta campanie pentru ca dorim sa promovam responsabilitatea pe care fiecare persoana o are fata de protectia si siguranta sa financiara si a familiei. Asigurarile de viata si pensiile private ofera posibilitatea mentinerii standardului de viata in cazul unui eveniment nefericit si ajuta la suplimentarea veniturilor dupa varsta pensionarii”, a afirmat Ciprian Ladunca, Chief Financial Officer Metropolitan Life.
EDUCATIA COPILULUI PRIN JOC. Cat de simplu il inveti pe copilul despre bani. IATA ce iti trebuie
Mituri care te imping sa faci cele mai mari greseli in educatia financiara la copii
Un roman cheltuieste, in medie, 18 euro/an pentru asigurari de viata
In prezent, ponderea asigurarilor de viata in Romania este de 20% din totalul pietei de profil, prin comparatie cu media Uniunii Europene, care se situeaza la 60%. Un roman cheltuieste, in medie, 18 euro pe an pentru asigurari de viata, media in statele europene fiind de 1.300 euro pe an. Dincolo de diferenta veniturilor disponibile, una dintre cauzele acestei situatii o reprezinta si nivelul scazut de educatie financiara a romanilor.
„Studiul include exemplul ilustrativ al unei persoane care iese la pensie in 2048 si care, in baza contributiilor platite, se estimeaza ca va obtine beneficii post pensionare de cca. 52% din salariul lunar dinainte de pensionare, din care 37% din pensia publica si 15% din pensia de Pilon II.
Ramane astfel o diferenta semnificativa pana la nivelul de inlocuire a venitului de 70% recomandat de OCDE, ce va trebui acoperita prin economisire individuala”, a precizat Angela Manolache, Partener in cadrul KPMG.
„Pe langa responsabilitatea fiecarei persoane de a se preocupa de propria siguranta financiara, si asiguratorilor in calitatea lor de furnizori de produse de protectie si de economisire le revine responsabilitatea de a face aceste produse accesibile pentru clienti si de a comunica transparent caracteristicile, riscurile, beneficiile si costurile acestora.
Reglementarile emise recent la nivel european vin cu cerinte noi in acest sens, dar si campaniile de educatie financiara cum este cea lansata astazi au rolul lor foarte important in cresterea transparentei si informarii consumatorilor”, a mentionat Tudor Grecu, Partener si Head of Insurance in cadrul KPMG.